Beslenme ve Diyet

Sağlığın korunması ve kaliteli bir biçimde yürütülebilmesi, hastalıklardan korunma, gelişen hastalığın etkin bir şekilde tedavi edilebilmesi ve tedavi süresinin kısaltılması için yeterli, dengeli ve sağlıklı beslenmeen temel koşuldur. Beslenme, vücudun çalışması için gerekli olan besin öğelerinin, besinlerle vücuda alınmasıyla başlayan bir süreçtir. Bu sürecin sağlıklı bir şekilde işlemesi ve sürdürülmesi için hangi besinlerin, nasıl, ne kadar, günde kaç öğünde ve nasıl hazırlanıp pişirileceği mutlaka bilinmelidir. Bireylerin besine karşı duyarlılıkları olup olmadığı, beslenme alışkanlıklarının şekillenmesinde nelerin etken olduğu, beslenmenin ekonomik, sosyolojik ve psikolojik durumlardan nasıl etkilendiği ve bunlara bağlı ne gibi çözüm ve öneriler olabileceği kişiye anlatılmalıdır.

Günümüzde dünyanın birçok ülkesinde bir sağlık tehditi haline gelen obezite (şişmanlık), vücuttaki yağ miktarının sağlığı bozacak ölçüde artmasıdır. Besinlerle aldığımız kalorinin, yaktığımız kaloriden fazla olması kilo artışıyla sonuçlanır. Yakılan kalori miktarında düzenleme sadece diyetle değil, fiziksel aktivite ile de yakından ilişkilidir. Beslenme alışkanlıklarındaki bozukluk, genetik faktörler, hormonal hastalıklar, ilaç kullanımı, sosyoekonomik ve psikolojik faktörler, hareketsiz yaşam tarzı obezitenin sebeplerinden bazılarıdır. Obezite tek başına da bir sorun olmakla birlikte, diyabet (şeker) , kalp ve damar hastalıkları, yüksek tansiyon, eklem rahatsızlıkları, karaciğer ve safra kesesi hastalıkları, bazı kanser türleri, polikistik over sendromu, uyku bozuklukları ve psikolojik bozukluklar gibi pek çok hastalığa da yol açmaktadır.

Diyet polikliniğimize gelen bireylerin beslenme programı; besin öğelerine göre gruplandırılır ve bu gruplardan alınacak miktarlar kişilerin yaş, cinsiyet, fiziksel aktivite, biyokimyasal değerleri ve bir hastalık durumunun bulunup bulunmaması gibi özellikleri dikkate alınarak belirlenir. Bir başka deyişle kliniğimizde, geliştirilen beslenme programları bireye özgü olarak planlanır.